Verantwoordelijkheid

Bij Luxreaders staat verantwoordelijkheid centraal.

Wij geloven dat de meest belangrijke pijlers om verantwoordelijkheid te bereiken rond de 3P's - Planet, People, Product - ligt. Bij Luxreaders streven wij ernaar zaken te doen op een manier die gunstig is voor zowel het milieu als de maatschappij.

Planet

Bij Luxreaders geven we om onze planeet. Via onze klimaatinitiatieven zorgen we ervoor dat we verantwoord handelen binnen de omgeving waarin we actief zijn.

Product

Als bedrijf blijven we sterk verbonden in onze toeleveringsketen. Wij zijn trots op onze productie en ons product. Wij proberen altijd onze producten en diensten te optimaliseren.

People

Werken bij Luxreaders hoort leuk, opwindend en inclusief te zijn. Wij nemen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen bij Luxreaders wordt aanvaard en gerespecteerd.




Green team

Bij Luxreaders hebben we een toegewijd Green Team dat bestaat uit een groep werknemers die zich actief inzetten voor het bevorderen van duurzaamheid binnen het bedrijf. Het is een kans om werknemers te betrekken en hen aan te moedigen effectief samen te werken, leiderschaps- en teamvaardigheden te ontwikkelen, en een verschil te maken in een zaak die veel werknemers aan het hart ligt. Deze initiatieven variëren van persoonlijke doelen zoals fietsen naar het werk en het vermijden van vlees tot grotere doelen binnen het bedrijf over hoe we klimaatproblemen binnen onze eigen sector kunnen aanpakken. Het team maakt jaarlijks een balans op van de stappen die in de loop van het jaar zijn genomen - en wat nog belangrijker is, ze plannen en bespreken mogelijkheden voor verdere duurzame ontwikkeling binnen het merk Luxreaders voor het volgende jaar.

Initiatieven op kantoor

Tijdens Covid was ons belangrijkste doel de veiligheid van de mensen te garanderen en ervoor te zorgen dat alle ruimtes schoon zijn. Zodat de mensen zich op hun gemak en veilig voelen om naar het werk te komen. Ons vorige lunchbuffet was een goed initiatief om voedselverspilling te voorkomen en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, maar tijdens Covid hebben we aparte lunches voor onze werknemers moeten organiseren om een veiligere omgeving te creëren. Om de hoeveelheid afval die wij produceren bij te houden, hebben we op kantoor recyclingstations ingericht voor voedsel, plastic en metalen blikjes. Bovendien is het hebben van planten op kantoor niet alleen goed voor het welzijn van onze werknemers en een geweldige uitstraling, maar ze zijn ook uitstekend in het absorberen van CO2! Wanneer je elke dag lange uren op kantoor doorbrengt, is alleen al het hebben van planten om de zuurstof te laten vloeien een goede daad voor de aarde en de mensen. Bij Luxreaders worden onze kamerplanten zeer gewaardeerd en verzorgd en inspireren ze onze werknemers om hun eigen groene vingers te implementeren!

Minimaliseren van papiergebruik

Sinds 2020 hebben we geprobeerd om het papiergebruik op het Luxreaders kantoor tot een minimum te beperken. Het overgrote deel van de dagelijkse activiteiten die binnen ons hoofdkantoor plaatsvinden, gebeurt volledig online. Aangezien wij een e-commerce bedrijf zijn leek het ons niet meer dan noodzakelijk om de online technologie te omarmen en ernaar te streven minder papier te gebruiken om zo ontbossing tegen te gaan!

Een plantaardig alternatief

Celluloseacetaat is een geweldig materiaal om te gebruiken voor de productie van glas, niet alleen vanwege zijn glanzende aantrekkelijke uiterlijk, maar ook vanwege zijn natuurlijke samenstelling. Cellulose is een natuurlijk polymeer en een veel voorkomend plantaardig materiaal dat - wanneer het reageert met azijnzuur anhydride - celluloseacetaat creëert. Dit materiaal laat ons het idee van plastic heroverwegen door plantaardig materiaal te verwerken tot een vorm van bioplastic die zowel bio-gebaseerd als biologisch afbreekbaar is. Zodra weekmakers worden toegevoegd aan Cellulose Acetaat om het uiterlijk en de structuur te verbeteren, heb je een geweldige grondstof en een beter plantaardig alternatief voor de productie van zonnebrillen. Bij Luxreaders zijn veel van onze brillen beschikbaar in Acetaat om onze klanten de keuze te geven voor een meer plantaardig en duurzaam product.

Kortere toeleveringsketen

Bij Luxreaders hebben we een uniek bedrijfsmodel dat ons in staat stelt om de tussenpersoon binnen onze toeleveringsketen uit te schakelen wat betekent dat we in staat zijn om onze toeleveringsketen te verkorten en producten rechtstreeks van productie tot consument te leveren. Daardoor verminderen wij de CO2-belasting op het milieu door een korter transport. Wij hebben ook geen fysieke winkels, dus beperken wij de middelen en het proces om onze producten te verkrijgen. Wij geloven dat het zowel goedkoper voor de consument als beter voor het milieu is om met zo weinig mogelijk middelen producten te leveren die optimaal worden gebruikt en niet worden verspild. Onze productie is gevestigd in China, wat betekent dat onze producten naar onze centrale opslag in Denemarken moeten worden getransporteerd. Wij streven ernaar om onze producten via de meest duurzame manier van transport - en met de laagst mogelijke impact op het milieu - naar Europa te brengen. Voorlopig betekent dat per schip in grote hoeveelheden. We zijn voortdurend op zoek naar de meest duurzame vorm van transport voor onze producten.

We weten dat we het beter kunnen en moeten doen...

We begrijpen dat de meest effectieve manier om duurzamer en verantwoordelijker te zijn, is door ervoor te zorgen dat er effectieve maatregelen zijn in de hele waardeketen en dat betekent vanaf de productie van onze glazen tot wanneer ze uiteindelijk door onze klanten worden vervangen. Daarom is de ultieme visie om tot verantwoord ondernemen te komen het bereiken van circulariteit binnen ons bedrijfsmodel zijn. Maar daar hebben we jouw hulp bij nodig! 

Help ons om beter te zijn! Consumenten betrekken bij duurzaamheid

Terwijl duurzaamheid in grote lijnen draait om mensen, de planeet en de economie - ligt bij circulariteit de nadruk meer op hulp bronnen cyclus. De twee concepten gaan echter wel hand in hand. Door te pleiten voor een circulaire economie en bedrijfsomgeving moedigen we aan dat ons afval op een verantwoorde manier wordt verwijderd, zodat het opnieuw in de productiefase terechtkomt en we zo de winning van meer nieuwe hulpbronnen beperken. Wij moedigen al onze consumenten aan om zich bij ons aan te sluiten en Luxreaders producten te recyclen wanneer ze aan het einde van de levenscyclus zijn, zodat onze producten niet als afval eindigen wanneer ze nuttig zouden kunnen zijn.

Gedragscode voor stakeholders

Als bedrijf dat veel werkt met stakeholders zoals leveranciers en fabrikanten ook in afgelegen delen van de wereld zorgt Luxreaders ervoor dat de mensenrechten en de gezondheid van de mensen met wie we samenwerken worden beschermd. Onze Gedragscode (Code of Conduct, CoC) is in overeenstemming met de sociale milieu- en ethische rechten van de Europese Unie. Al onze stakeholders binnen en buiten de EU moeten zich aan dit beleid houden.

Internationaal Team

Diversiteit en inclusie programma's zijn de missie, strategieën en praktijken van een bedrijf om een diverse werkplek te ondersteunen en de effecten van diversiteit te benutten en om een concurrentievoordeel te behalen. Diversiteit gaat over de aanwezigheid van individuele en groepsverschillen. Aan de andere kant gaat inclusie over de omgeving waarin diversiteit opereert. Inclusieve werkomgevingen zorgen ervoor dat werknemers met verschillende achtergronden zich welkom voelen om hun beste, meest authentieke zelf naar het werk te brengen en creëren een algemeen gevoel van verbondenheid. Dit is alles waar wij op focussen op onze werkplek en wij vieren de diversiteit tussen mensen en zien het als een groot voordeel voor ons internationale team.

Inclusieve e-commerce

Wij erkennen dat ons platform de mogelijkheid heeft om een wereldwijd netwerk van gemeenschappen van alle verschillende nationaliteiten en achtergronden te bereiken. Daarom hebben we geen tolerantie voor discriminatie binnen onze communicatie en streven we ernaar dat onze service en platform respectvol is en alle consumenten op de meest inclusieve manier worden aangesproken.